החנות בקצה הרשת – הפוסט הכי ויראלי שפרסמתי והגיע לטלוויזיה החינוכית עם גורי אלפי

איך מייצרים מהלך יחסי ציבור, שזוכה ל-17,000 שיתופים וחשיפה תקשורתית בטלוויזיה בשווי מאות אלפי שקלים ויותר, בלי להשקיע אפילו שקל אחד?

אחד האתגרים הגדולים ברשת הוא לייצר באזז סביב התכנים שלנו.

מדוע תמונה אחת גוררת אלפי לייקים ואחרת, פרובוקטיבית או מעניינת לא פחות, נבלעת במחשכי הרשת?

כלבו יחזקאל למי שלא מכיר שוכן שנים רבות בחלקו הצפוני של רחוב אבן גבירול בתל אביב. רוב הולכי הרגל עוברים דרכו מבלי להעיף מבט לכיוונו בדרכם לרשת המוכרת הקרובה. 

מידי פעם יצא לי לעבור שם ולראות חנות ריקה מאדם, אך עם מוצרים במחירים מאוד אטרקטיביים.

יום בהיר אחד שוב הזדמן לי לעבור שם והחלטתי להיכנס ולשוחח עם המוכר, בן אדם מאוד נחמד בשם עמי. המקום היה ריק מלקוחות ומשיחה שהתפתחה איתו הוא העלה תמונת מצב עגומה שבה החנות על סף פשיטת רגל בהעדר קונים. החלטתי לצלם את המקום ולהעלות לרשת, בתקווה שבכמה דקות של תרומה צנועה, אצליח לשנות בקצת את המצב ולעזור עם כישורי במשהו.

בעזרת מצלמת הסמארטפון שלי, צילמתי את חזית החנות, הוספתי מלל בו במקום, שיגרתי את התמונה ושמתי פעמיי חזרה לביתי. את שהתרחש אחר כך גם אני לא יכולתי לחזות, אלא בעיקר להשתאות לנוכח כדור השלג שהחל להתגלגל ולצמוח לממדי ענק.

בזמן שהגעתי הביתה זכה הצילום למאות נוטיפיקיישנס (על תגובות ולייקים) ומאות שיתופים ברשת לפוסט המקורי שהעליתי. בלילה היו כבר 6000 שיתופים ובבוקר הסיפור על כלבו יחזקאל עבר את רף 12,000 השיתופים. החשיפה וההשתתפות מצד מאות אלפי האנשים, גרר גם פניות מצד כלי תקשורת, עיתונים וערוצי טלוויזיה.

כאן חשוב לי לציין שוב שקשה מאוד לחזות מה יהיה ויראלי,

ובנוסף יש מספר דרכים שונות ליצירת ויראליות. דרך נוספת ליצירת באזז היא לרכוב על שיחת היום הכי מדוברת ולחבר לה ערך מוסף, אבל זה כבר הסבר לפוסט אחר.

אז מדוע פוסט כלבו יחזקאל הצליח במונחים של הפצה ויראלית ברשת?

להלן 4 סיבות/נקודות אפשריות להצלחה, מנקודת מבטי, המבוססת על הצלחות נוספות כמו גם על נסיונות עקרים לפרוץ את מחסום הבאזז ברשת.

נקודה מספר 1. תחזרו באלגנטיות, והשמרו מפני האינבוקס

אתם נושאים במטרה מאוד חשובה, ואף מספיק רגישים לפתוח את ההודעה במילים: "בד"כ אני לא מבקש דברים כאלה…" ומתקשים להבין כיצד הצד השני מנוע מלשתף פעולה, אז דעו לכם שבמציאות בה אנו חיים, לכל אחד יש את המטרות החשובות שלו ומטרות נעלות יש כחול אשר על שפת הים שבסכנת בניה. בסופו של דבר אנשים לא רוצים שיציקו להם וככה לא יוצרים מהלכים ויראליים. במקרה שלפנינו, בחרתי שלא להציק לאף אחד בהודעות פרטיות ולא התחננתי לשיתוף או ל"רק" לייק לפוסט.

ובכל זאת הסיפור תפס. אז מה היה הגפרור הראשוני שהצית את המהלך הזה?

נקודה מספר 2- חפשו את השגרירים הכי רלוונטיים שלכם

שגרירים הם אנשים שנמצאים במעגל הראשוני מבחינת רלוונטיות והתעניינות בתוכן שאתם רוצים לקדם. במקרה הנ"ל התמקדתי בשני עמודי פייסבוק ששם נמצאו השגרירים הכי רלוונטיים לסיפור:

1. העמוד מתחם בזל והסביבה – הצפון הישן של תל אביב. עמוד קטן יחסית עם מאות חברים בלבד, אך כאלה אשר גרים בקרבה למקום העסק המדובר.

העמוד השני היה העמוד של תנועת סלואו בפייסבוק שגם הוא אינו מונה יותר מ 730 חברים נכון לכתיבת שורות אלה, מה ששוב מוכיח שאיכות השגרירים הראשוניים היא החשובה, ופחות הכמות. למה סלואו?

חלק מהפילוסופיה והמהות של "תנועות סלואו" היא לתמוך בעסקים קטנים שנבלעים בשל השתלטות עסקי הטייקונים והרשתות הגדולות

נקודה מספר 3 – פנו למנהלי העמודים והקבוצות שפילחתם ליצירת שת"פ רלוונטי ברשת

לאחר שנבחרו השגרירים הרלוונטיים שיכולים להמשיך את התנופה הויראליות באופן טבעי, פניתי למנהלי העמוד, שכמובן שמחו לקחת חלק והבינו את החיבור המיידי והרלוונטיות בין הפוסט שלי לעמוד שלהם.

בעקיפין, התיוג תרם גם להם והביא לעשרות מצטרפים חדשים לעמודים שלהם תוך שעות ספורות. בזכות השת"פ עם העמודים שלהם, נוצר הניצוץ הראשוני המיוחל, והוא שהדליק ויצר את הסערה הויראלית המדוברת.

נקודה 4 -לא פחות חשובה והיא בעצם הנקודה ההתחלתית

היא החשיבות שיש לתוכן הפוסט עצמו. מהבחינה הזו, האורך דווקא לא קובע אלא ההקפדה על טקסט מדויק וברור במסר שהוא רוצה להעביר.

מובן שגם לתמונה יש כוח רב בתרומה לויראליות. במקרה שלפנינו, הצגת מגוון המוצרים בתמחור נמוך משמעותית מהמתחרים, שעמד בכניסה, חיזק את המסר של הרווח האישי שלנו בחיזוק הקהילתיות ובתמיכה בעסקים הקטנים.

במהלך שיתוף ויראלי שארך כ-10 דקות, נוצר גולם שקם על היוצר ובעזרתם של אלפי הגולשים ששיתפו, הגיבו, הביאוהו לחשיפה אדירה של יותר ממליון איש בעשרות אתרים שונים מחוץ לפייסבוק, בסטטוסים מצייצים ובתקשורת הממוסדת (צינור לילה, הוט 3 וכו').רוצים ללמוד לעשות יחסי ציבור גדולים לעסק קטן?
מוזמנים לכתוב לי ולהגיע לפגישת ייעוץ.

דילוג לתוכן